۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۵۹۷۳۴۳
آیت الله حسینی بوشهری:

روحانیت سنگر به سنگر کنار انقلاب بوده است| حوزه نباید به نظام بی تفاوت باشد

روحانیت سنگر به سنگر کنار انقلاب بوده است| حوزه نباید به نظام بی تفاوت باشد
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که بار انقلاب بر دوش روحانیت است، تأکید کرد که روحانیت سنگر به سنگر همراه انقلاب بوده و خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در دهمین مجمع عمومی جامعه مدرسین که با با موضوع چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و توسعه و تحول حوزه های علمیه برگزار شد، با گرامیداشت ایام فاطمیه و 40 سالگی انقلاب گفت: حوزه های علمیه و روحانیت در شکل گیری، زمینه سازی اصل قیام و به ثمر رسیدن و استمرار انقلاب اسلامی تا امروز نقشی اساسی و کلیدی داشته است.

وی با اشاره به نقش حوزه در پیروزی انقلاب و همچین نقش انقلاب در توسعه و تحول حوزه های علمیه افزود: تا ما آن نقش نخستین را تبیین نکنیم و نگوییم روحانیت، مراجع و حوزه های علمیه در پیدایش این معجزه قرن چه نقشی ایفا کردند طبیعتا جایگاه این انقلاب برای بسترسازی نسبت به توسعه و کارکرد حوزه های علمیه روشن نمی شود.

عضو هیأت رییسه خبرگان رهبری با بیان اینکه حوزه های علمیه در شکل گیری نهضت اسلامی نقش کلیدی داشتند، اظهار کرد: روحانیت و حوزه ها در زمینه سازی اصل قیام، در به ثمر رساندن و پیروزی انقلاب و استمرار آن تا به امروز قطعا نقش کلیدی و اساسی داشته و خواهد داشت.

وی ادامه داد: روحانیت همواره پیشتاز بوده منتها با بی مهری های فراوانی در فراز و نشیب های تاریخ مواجه شده و نقش روحانیت همیشه کمرنگ جلوه داده شده است، گاهی هم این نقش را به سکوت گذراندند که گویا روحانیت کاری انجام نداده و گاهی هم به تحریف پرداختند. بدتر از این تحریف، سوءبرداشت نسبت به حضور علمی و حضور سیاسی روحانیت است که جفایی بزرگ در حق حوزه های علمیه و در حق عالمان دین است.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که کسی را نمی شناسیم که منکر نقش بی بدیل روحانیت در انقلاب باشد، ابراز داشت: روحانیت شخصی مثل امام را در رأس خود دارد که پیشوا و علمدار انقلاب بودند و امروز رهبر عزیز و فرزانه انقلاب اسلامی ما این نقش را بر عهده دارند.

وی عنوان کرد: امروز مردم جایگاه روحانیت را در همه صحنه های انقلاب می بینند. مردم به ویژه نسل اول و دوم انقلاب نقش روحانیت را فراموش نمی کنند، البته ممکن است برخی جوانان تحت تأثیر فضاسازی ها و تخریب ها قرار گیرند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به خدمات روحانیت خاطرنشان کرد: اگر کسی نقش مرحوم آیت الله العظمی عبدالکریم حائری و آیت الله العظمی بروجردی را راجع به انقلاب نادیده بگیرد به نظرم جفا کرده است.

وی اضافه کرد: مرحوم حاج شیخ به زیبایی حوزه آن روز را اداره کردند و احساس می کردند رضاخانی که بر سر کار آمده بود دنبال این بود ریشه و هویت روحانیت را از بین ببرد و حوزه های علمیه را متلاشی کند اما ایشان و آیت الله العظمی بروجردی با متانت، پختگی و وزانتی که از خود نشان دادند جایگاه روحانیت را تثبیت و تحکیم کردند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که با وجود فضای غبارآورد و پر از خفقان مرجعی عالم، رشید، شجاع و نترس بعد از آیت الله العظمی بروجردی میدان دار کار شد، گفت: مراجع، شاگردان امام و روحانیت به میدان آمدند و آن زمینه تثبیت شده جایگاه روحانیت به برکت حضور مرحوم حاج شیخ و به برکت حضور مرحوم آیت الله العظمی بروجردی سبب شد که شخصیتی مثل امام عهده دار کار شود.

وی افزود: بنابراین نقش حوزه های علمیه نقش بی بدیلی است. طلسمی که کسی تصور نمی کرد شکسته شود توسط روحانیت و حوزه های علمیه شکسته شد و حوزویان طلسم حکومت پهلوی را شکستند، مواضع امام این بود که روحانیت باید وارد عرصه حکومت و سیاست شود، چیزی که آن روزها در حوزه های علمیه شاید به خاطر علل و دلائلی پررنگ مطرح نمی شد اگر هم بود خیلی کم مطرح می شد چون دشمن چیزهای دیگری را نشانه گرفته بود و بزرگان ما در صدد حفظ روحانیت و حفظ حوزه های علمیه بودند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه انقلاب اسلامی را ثمره سرمایه گذاری انبیا و اولیای الهی دانست و اظهار داشت: انقلاب به دست فرزندی از فرزندان نبی اکرم و فرزندی از فرزندان امیرمؤمنان و صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) به پیروزی رسید.

وی ادامه داد: آن روزهایی که انقلاب پیروز شد امام به قم آمد و شاید روزهای اول نظر امام این نبود که روحانیت در عرصه مسائل سیاسی و حکومتی ورود پیدا کند اما احساس خطر کردند که نکند مشروطه دیگری تکرار شود، به همین دلیل اجازه دادند که روحانیت در مناصب مربوط به حکومت ورود پیدا  کنند و در طول 40 سال انقلاب اسلامی، روحانیت مانند یک دیده بان بیدار و انسان دغدغه مند در بدنه نظام احساس وظیفه کرده است.

آیت الله حسینی بوشهری ابراز داشت: در حوزه کسانی داشتیم که از جایگاه علمی ویژه برخوردار بودند اما برای اطاعت از امر رهبری و خدمت به نظام اسلامی، مباحث درسی حوزه را رها کردند، روحانیت در دوران دفاع مقدس نیز نقشی فعال داشته و پیشگام حرکت بوده است.

وی عنوان کرد: روحانیت انقلاب را از خود می داند، به خاطر دغدغه انقلاب مدت ها تعطیلی در حوزه داشتیم، کسانی که عجولانه راجع به حوزه قضاوت می کنند نمی دانند این روحانیت سنگر به سنگر کنار انقلاب اسلامی بوده است، رهبر انقلاب فرمودند که اگر روحانیت خود را کنار بکشد انقلاب ضربه خواهد خورد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دشمن در طول این 40 سال جایگاه و نفوذ کلام روحانیت را شناخته است بنابراین امروز دیگر شانه خالی کردن و باری به هر جهت با انقلاب برخورد کردن طبیعتا نه مورد بخشش خداست و نه مورد بخشش اهل بیت عصمت و طهارتی است که را در راه حفظ دین و آرمان ها داد؛ گذشته روحانیت گذشته بسیار روشنی است و روحانیت هر چه داشته برای انقلاب در طبق اخلاص گذاشته است.

وی با اشاره به ارمغان انقلاب برای حوزه های علمیه اضافه کرد: قبل از انقلاب بی تعارف حوزه های علمیه در حاشیه بودند، ما سرگرم درس و بحث بودیم و اگر اجازه می دادند با سختی های بسیار می توانستیم تبلیغ کنیم، آن دوران شرایط سختی بود اما امام و انقلاب جامعیت اسلام را به جهان ارائه کردند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که انقلاب و اسلام جامع بوده و به امور مادی و معنوی توجه دارد، گفت: حضرت امام به سیاست رنگ معنویت داد، تعبیر امام این بود که فرمود از یک دوره کتاب حدیث که حدود 50 کتاب است فقط سه یا چهار کتاب مربوط به وظایف انسان نسبت به پروردگار می شود و بقیه کتب حدیثی و فقهی ما مسائل اجتماعی جامعه اسلامی را بحث می کند.

وی افزود: حوزه امروز اصلا با گذشته قابل مقایسه نیست، ممکن است گاهی گفته شود برکات و ثمرات علمی گذشته بیشتر بوده است، ما منکر جایگاه علمی بزرگان در گذشته نیستیم اما خدمات علمی متناسب با نیازهای زمان است. امروز خدمات علمی حوزه خدمات حقیقا گسترده ای بوده و حوزه در قلمروهای مختلفی ورود پیدا کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: مدتی تنها فقه و اصول محور کل درس و بحث های ما در حوزه بود و بقیه علوم مهمان فقه و اصول بودند اما امروز تفسیر و کلام که جزو دروس رسمی نبودند مورد توجه است و حوزه در قلمروهای گوناگون در شئون مختلف متناسب با نیازهای نظام ورود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: حدود 200 رشته و گرایش علمی امروز در حوزه وجود دارد و حوزه امروز، تنه به تنه مراکز بزرگ علمی می زند؛ تاسیس مراکز تخصصی، تاسیس مراکز تحقیقاتی، اهتمام به فقه معاصر و درس های خارج با موضوعات متنوع از خدمات حوزه است، این خدمات برخلاف قضاوت عده ای است که دروس را تنها به فقه و اصول محصور می کنند.

آیت الله حسینی بوشهری با ببیان این که نقش علمای شیعه در تبیین مباحث فقهی اسلام برجسته و ویژه است، گفت: بزرگان شیعه فقه اهل بیت(ع) را به رخ دیگران می کشند، پاسخگویی به مسائل مستحدثه از دیگر فعالیت های حوزه است اما می گویند حوزه درباره مسائل مستحدثه بیگانه است، گاهی کتاب هایی که در این زمینه نوشته شده را بررسی می کنم تعداد فراوانی کتاب در عرصه مسائل مستحدثه و اسلامی سازی علوم انسانی نوشته شده که بسیار قابل استفاده است، آثار فراوانی در عرصه پژوهش های حوزوی، مباحث کلامی و فلسفی نوشته شده که مورد توجه باشد.

وی افزود: البته در اینجا خودمان را کمی ملامت کنیم که دیگران گاهی از کاه کوه می سازند ولی ما بلد نیستیم کوه را به اندازه کاه هم معرفی کنیم و این نقص ماست، هر عیب که هست از عدم اطلاع رسانی به موقع ماست ما موقعی که درست اطلاع رسانی نمی کنیم دیگران به میدان می آیند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به مشارکت حوزه در اسناد بالادستی اظهار داشت: روحانیت در سند چشم انداز جمهوری اسلامی، نقشه جامع علمی کشور و نقشه مهندسی فرهنگی کشور حضور خوبی داشته است.

وی ادامه داد: روحانیت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سند تحول آموزش و پرورش، سند دانشگاه اسلامی، سند راهبردی توسعه فعالیت های قرآنی کشور، سند جامع فضای مجازی، سند راهبردی نخبگان کشور و ده ها سند راهبردی دیگر حضور فعال داشته که نشان دهنده قابلیت های حوزه علمیه است، این ها همین علمایی هستند که قدرشان را کم می دانیم اما در  بالندگی انقلاب نقش جدی و اساسی دارند.

آیت الله حسینی بوشهری ابراز داشت: خدمات علمی روحانیت چه در خود حوزه و چه در سطح کشور نسبت به ارتقای نظام خدمات دینی و مذهبی از گذشته بوده و بحمدلله توسعه پیدا کرده است. امروز طلبه های خودجوش مبلغ در سراسر کشور داریم که با احساس تکلیف شرعی حضور پیدا می کنند.

وی عنوان کرد: غیر از اعزام های مرسوم، در طرح هجرتی که حوزه علمیه راه اندازی کرده و حدود 3500 طلبه با خانواده خود در دورترین روستاهای کشور حضور دارند و خدمات دینی، فرهنگی و اجتماعی انجام می دهند و خدمات اجتماعی روحانیت در مسائل گوناگون بر کسی پوشیده نیست.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: باید خدمات روحانیت در طول 40 انقلاب با دقت و توجه به جامعه عرضه شود، ما چرا گاهی می گوییم بی جهت به حوزه حمله می شود شاید توجه ندارند.

وی اضافه کرد: خدمات سیاسی و حاکمیتی از دیگر عرصه ها فعالیت روحانیت است، شورای نگهبان را امروز چه کسی اداره می کند؟ تعداد قابل توجهی از قضات این کشور حدود 3800 قاضی از روحانیت هستند، نماینده های ولی فقیه در نهادهای مختلف از همین حوزه است.

 آیت الله حسینی بوشهری گفت: گاهی می گویند حوزه علمیه کارکردی ندارد و همه در حوزه جمع شدند و در جایی نمی روند. واقعا روحانیت در عرصه های مختلف مانند اعزام مبلغ به خارج از کشور کارهای بزرگی انجام داده و  پذیرش طلاب از خارج از کشور در جامعة المصطفی یک دریا است.

وی با تأکید بر این که بار انقلاب بر دوش روحانیت است، افزود: کسی که زمانه خودش را خوب بشناسد از استعداد و آمادگی برای استقبال از حوادث غفلت نمی کند، علما و بزرگان در عرصه های گوناگون حضور دارند در حال خدمت هستند بنابراین روحانیت در آغاز با انقلاب بوده و تا پایان راه هم با انقلاب است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: روحانیت و حوزه های علمیه باید همچنان دیده بان بیدار باشد. نسبت به قضایایی که رخ می دهد غفلت نکنیم  و کاملا اطراف را بررسی کنیم، حساسیت هایی که عالمان دین در طول تاریخ داشتند را نباید از دست دهیم بلکه باید در مقابل ناهنجاری ها فریادمان بلند  بوده و به تعبیر رهبر عزیزمان که به جامعه مدرسین فرمودند در هر جا جامعه مدرسین لا و نعم داشته باشد.

محمد قمین
ارسال نظرات